مکانیسم التهاب

Mechanisms of increased vascular permeability

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳ ق.ظ

یکسری مکانیزم ها باعث می‌شوند سلول های التهابی از داخل رگ به خارج آن وارد شوند
1.Endothelial contraction: یکسری سلول‌های اندوتلیوم داریم که در حالت عادی به هم چسبیده اند و هیچ فاصله ای بین آن ها وجود ندارد اما اگر انقباض یابند شایع‌ترین مکانیسمی است که باعث خروج سلول های التهابی و یکسری پروتئین ها از داخل و خارج می‌شود.در واقع منطقه‌ای به این سلول‌های اندوتلیال ایجاد می‌شود و این منافذ باعث می شوند که سلول های التهابی راحت بتوانند عبور کنند.در تصویر زیر سلول های اندوتلیال را مشاهده می کنید.

2. Direct endothelial injury: دومین حالتی که باعث می شود سلول های التهابی راحت از داخل رگ وارد خارج رگ شوند و نیازی به این انقباض  وجود نداشته باشد این است که خود سلول های پوشاننده رگ های خونی (اندوتلیال)آسیب ببینند که می‌تواند در اثر هر عامل آسیب‌رسانی باشد ،مثل: سوختگی بافت یا نکروز سلول های اندوتلیال عروق که مستقیماً به آنها آسیب می رساند و این آسیب باعث می شود که به هم پیوستگی بین سلول های اندوتلیال عروق، دیگر وجود نداشته باشد. 

3.Leukocyte mediated endothelial injury : گاهی اوقات  permeability عروق به این دلیل افزایش می‌یابد که یکسری از سلول های التهابی می توانند به سلول های اندوتلیال آسیب برسانند مثلاً نوتروفیل ها با مکانیسم آسیبی که ایجاد می‌کنند باعث افزایش حضورشان در داخل بافت می‌شوند.(به اندوتلیال آسیب می رسانند و از میان آن خارج می شوند.) 
 

4.Increased transcytosis: گاهی اوقات خود سلول های اندوتلیال دارای یکسری منافذ می‌شوند که باعث می شود سلول های التهابی، پروتئین ها و مایعات از لابه لای سلول های اندوتلیال رد شوند و مورد مایع میان بافتی می‌شوند و از سیتوز آن رد می شوند. 


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۶
علمی پژوهشی پایگاه صاحب الزمان شهرستان مبارکه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی