مکانیسم التهاب

Vascular change occur in in microcirculation

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱ ق.ظ

همانطور که می دانیم بعد از شریان هاcapillary bed  و بعد از آن venusها وجود دارند.در بافتی که التهاب ایجاد شده و عامل آسیب‌رسان حضور دارد رگ های خونی اتساع می‌یابند و سلول های التهابی از داخل رگ خارج شده و وارد منطقه التهاب که عوامل آسیب‌رسان حضور دارند می شوند و علاوه بر آن یکسری پروتئین های پلاسما یی و مایعاتی در آن منطقه حضور پیدا می‌کنند.پس اتساع عروقی و حضور سلول های التهابی و به دنبال آن ادمی که در بافت ایجاد می‌شود باعث ایجاد گرمی و قرمزی می شود.

اتساع عروق یا vasodilation یکی از اولین تغییراتی است که در عروق منطقه التهاب ایجاد می شود. یکی از عواملی که باعث اتساع عروق می شود.مدیاتوری به نام "هیستامین "است. با توجه به شکل در بافت اتساع عروق و سلول های التهابی در بافت دیده می‌شوند.پروتئین های خونی نیز در منطقه التهاب حضور پیدا می‌کنند وblood flow  یا مقدار خونی که در این ناحیه حضور دارد به دلیل اتساع عروق بیشتر است و در اثر آن نیز در نهایت گرمی و قرمزی در منطقه التهاب پدید می آید.

 

در تصویر بپرخونی و قرمزی بافت لثه را در فردی که دچار التهاب در لثه شده است می بینید ،بافت دچار تورم شده و در معاینه گرمی آن هم حس می شود. 
 

نفوذپذیری رگ های خونی در منطقه التهاب افزایش می‌یابد و باعث می‌شود مایع غنی از پروتئین از آن خارج شود که به آن مایع"exudate" می‌گوییم .(وقتی پروتئین مایع زیاد باشد می‌گوییم مایع exudative است) در واقع مایعی که از خون رد شده و مقدار پروتئین آن بالا باشد .در تصویر مایع exudate را مشاهده می کنید.

 

همانطور که گفتیم پسوند"itis" به معنای التهاب است. در تصویر التهاب لثه را می بینید

ا

ادم(Edema)
به دنبال ورود مایع exudateبه مایع خارج سلولی extra vasation این مایع و خروج آن از مرگ و ورود به منطقه التهاب حالتی به نام ادم ایجاد می‌شود عدم به معنای حضور بیش از حد مایعات در مایع میان بافتی است.

 

با توجه به تصاویر بالا در حالت نرمال از رگ خونی یکسری مایعات وارد فضای میان بافتی می شوند و یک سری مواد هم از مایع میان بافتی وارد رگ خونی می‌شوند و ارتباط دو طرفه وجود دارد. در حالتی که ادم وجود دارد extravasation مایع سرشار از پروتئین از داخل عروق به خارج آن ها بیشتر از مایعی است که از خارج به داخل عروق وارد می‌شود.اگر خروج این مایع به خارج عروق بدون پروتئین باشد می‌گوییم fluid leakage وجود دارد اما اگر همراه با یکسال پروتئین‌ها از داخل اروپا خارج شود به آن مایع      exudateمی گوییم و حالتی است که در انتها به دیده می شود.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۶
علمی پژوهشی پایگاه صاحب الزمان شهرستان مبارکه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی